Kunstenaars

Gastexposanten exposite ‘Kakelvers’

Chris Herenius


Chris Herenius is van oorsprong verftechnicus. Met zijn kennis van verf en materiaal weet hij uitzonderlijk gedetailleerde schilderijen te maken. Deze zijn zorgvuldig opgebouwd uit meerdere kleurlagen. Daardoor krijgt zijn werk een prachtige diepgang. Zijn schilderijen zijn harmonieus, zacht en schoon.

 

Esther Leuvenink


Esther Leuvenink is een eitempera schilder pur sang. Zij zegt over haar werk het volgende: ‘In mijn werk wil ik de dingen weergeven zoals ze zijn. Zonder versierselen. Het portret of het voorwerp zelf vertelt het verhaal aan de kijker. Door met veel lagen over elkaar te werken en intensief gebruik te maken van detail nodig ik je uit om even stil te staan en op onderzoek te gaan naar de persoon, de situatie of het voorwerp. Het is niet een snelle indruk die ik achter wil laten maar een intensieve kennismaking met een levensverhaal. Echter, het beeld zal zich niet aan je opdringen. Ingetogenheid en rust zijn kenmerken van mijn werk. Het is aan de kijker in te gaan op de stille uitnodiging’

Zoran Arizanovic


Zoran Arizanovic was born in 1972 in former Yugoslavia. He studied painting at Academy of Fine Arts in Ljubljana. He worked professionally as VFX artist on films and games in London, UK and in Germany. Currently he lives and teaches art at BUAS Breda, The Netherlands.

 

Anuschka de Smidt


In mijn werk probeer ik juist het gewone (of misschien het ongewone) een podium te geven. Want schoonheid zit in kleine dingen. Vaak zien we het niet, omdat het zo gewoon en alledaags is. Door er met aandacht naar te kijken, ontvouwt de pracht zich in structuur, kleur en vorm.
 

Mijn ‘modellen’ liggen soms letterlijk op straat of ze worden doorgedraaid, omdat we ze niet mooi genoeg vinden voor consumptie. Maar het te kromme worteltje en de vergeten pastinaak verdienen beter!
In vele dunne laagjes eitempera worden de onderwerpen ontrukt aan de vergetelheid en de kliko. In verstilling en klassiek, maar ook krachtig en in volle glorie weergegeven.

 

Marianne Wilkens


In 2016 ben ik afgestudeerd aan de Klassieke Academie in Groningen. Mijn eindexamenwerk bestond uit schilderijen geschilderd met ei tempera. Tegenwoordig schilder ik ook met olie- en acrylverf. De natuur is mijn inspiratiebron. Ik heb een voorkeur voor door tijd en weersomstandigheden aangetaste voorwerpen zoals takken, schelpen, stenen etc. Als je de tijd neemt deze voorwerpen goed te bekijken ontdek je prachtige kleuren en boeiende vormen.

 

Sara van Epenhuysen


Sara van Epenhuysen kreeg haar schilderopleiding aan de, destijds net opgerichte,  Klassieke Academie voor Schilderkunst. Over het schilderen zegt zij: ‘Hoewel ik dingen realistisch in beeld breng gaat het me niet om het afbeelden van objecten. Het zijn de patronen van vormen en kleuren, die het eigenlijke thema zijn van mijn schilderijen. Terwijl ik aan het schilderen ben ga ik steeds meer de ritmen en steeds minder de objecten zien. Ook bij landschappen blijven het de ritmen die me intrigeren. Bij het werken met eitempera meng ik bij voorkeur geen kleuren vooraf op mijn palet, maar laat ik de gewenste kleurmenging tot stand komen via transparante laagjes verf over elkaar heen.’

 

Vaste Exposanten

Peter Durieux


Tot voor de Corona crisis werkte Peter Durieux graag in Frankrijk. Ter plaatse tekent hij het Franse landschap met potlood. In zijn atelier in Usquert maakt hij van deze tekeningen schilderijen in acrylverf. Door de huidige reisbeperkingen werkt Peter in Groningen en maakt hij prachtige Groningse landschappen.

Marein Konijn


Marein Konijn maakt graag model schilderijen en landschappen. Zij zegt het volgende over zichzelf: ‘Schilderen is voor mij een zoektocht naar de wereld in mijzelf. Visuele prikkels zijn overal, die absorbeer ik. En in mijn brein worden die beelden werelden op zich. Juist die verwrongen werkelijkheid, die schilder ik, vervlochten met de emoties van dat moment.’

Joost Doornik


Doornik is een schilder die graag buiten is. Ongeacht het weer trekt hij erop uit om de natuur op te snuiven en de wereld van het moment vast te leggen op zijn doeken. Met een vlotte toets vangt hij licht en kleur in zijn werk. Daarnaast kan je Doornik ook vinden in kroegen, eetcafés en andere Groningse tenten. Plekken waar het licht speelt met het interieur en de mensen die zich daar bevinden.

Magna Postma


Annemarie studeerde af aan Academie Minerva te Groningen in 1978 en volgde een opleiding aan de Oskar Magna Postma kenmerkt zich door licht en rust. Zij schildert doeken, draperieën die ogenschijnlijk achteloos neergelegd of opgevouwen zijn. Daarmee treft ze niet alleen de doeken zelf, maar vangt ze de tijd die voorbij lijkt te gaan. De term stilleven krijgt bij haar schilderijen een eigen lading.   

Annemarie de Groot


Annemarie studeerde af aan Academie Minerva te Groningen in 1978 en volgde een opleiding aan de Oskar Kokoschka Academie in Salzburg. Haar atelier en woonhuis bevinden zich al 35 jaar op dezelfde plek aan de Ossenmarkt in Groningen, Haar interieur en verzameling maskers en rariteiten van over heel de wereld gebruikt zij ook als inspiratiebron voor haar schilderijen. Zij werkt al meer dan 40 jaar als beeldend kunstenaar en haar werk is te zien in vele collecties in binnen- en buitenland. Haar werk kenmerkt zich door een losse, kleurrijke toets, 

Johannes

Esther Leuvenink


Esther Leuvenink is een eitempera schilder pur sang. Zij zegt over haar werk het volgende: ‘In mijn werk wil ik de dingen weergeven zoals ze zijn. Zonder versierselen. Het portret of het voorwerp zelf vertelt het verhaal aan de kijker. Door met veel lagen over elkaar te werken en intensief gebruik te maken van detail nodig ik je uit om even stil te staan en op onderzoek te gaan naar de persoon, de situatie of het voorwerp. Het is niet een snelle indruk die ik achter wil laten maar een intensieve kennismaking met een levensverhaal. Echter, het beeld zal zich niet aan je opdringen. Ingetogenheid en rust zijn kenmerken van mijn werk. Het is aan de kijker in te gaan op de stille uitnodiging’